За все треба платити*

Кожен з нас практично щодня робить які-небудь платежі і робить це, що називається, «на автоматі», тобто, не напружуючи мізки і не вникаючи, за що конкретно з нас беруть гроші. Але якщо все ж трохи напружитися і спробувати в це вникнути, то виявиться, що крім плати за головну, замовлену нами послугу, з нас беруть плату за ту, яку ми не просили, то є, — нав’язану. Це відбувається, наприклад, при поповненні рахунку мобільного телефону, при оплаті послуг ЖКГ та багатьох інших випадках, коли з клієнта стягують певну комісію. Тобто, з нас беруть гроші за те, що з нас беруть гроші. Такий підхід чимось нагадує роботу радянських книгарень, коли покупцеві пропонувалося крім обраної книги купити в навантаження тези доповідей з черговою партконференції або рішення з’їзду КПРС. Звичайно, ніхто не стане сперечатися, що касирам теж потрібно платити зарплату, але тільки всі витрати, пов’язані зі збором грошей з клієнтів повинні лягати на постачальника послуг. І кожен постачальник послуг зобов’язаний надати своєму клієнтові можливість їх оплати без справляння додаткових коштів, тобто, з нульовою комісією. Якщо у когось виникають сумніви, то підтвердження цьому можна знайти в Законі про захист прав споживача.

звертаємо увагу, в матеріалі представлено Законодавство Російської Федерації

Стаття 16.1. Пункт 1. Продавець (виконавець) зобов’язаний забезпечити можливість оплати товарів (робіт, послуг) шляхом використання національних платіжних інструментів, а також готівкових розрахунків за вибором споживача. Пункт 4. При оплаті товарів (робіт, послуг) продавцю (виконавцю) заборонено встановлювати відносно одного виду товарів (робіт, послуг) різні ціни в залежності від способу їх оплати за допомогою готівкових розрахунків або в рамках застосовуваних форм безготівкових розрахунків. Пункт. 5. Продавець (виконавець) несе відповідальність за виниклі у споживача збитки, викликані порушенням вимог пункту 1 цієї статті. Тобто, якщо при оплаті послуги з вас взяли комісію, то можна сміливо вимагати компенсацію з постачальника послуг за виниклі збитки у вигляді банківської комісії. А якщо хтось заявить, що сам по собі процес прийому платежу від клієнта є платною послугою, тоді в силу вступає

Стаття 16. Пункт 2. Забороняється обумовлювати набуття одних товарів (робіт, послуг) обов’язковим придбанням інших товарів (робіт, послуг). Збитки, завдані споживачеві внаслідок порушення його права на вільний вибір товарів (робіт, послуг), відшкодовуються продавцем (виконавцем) в повному обсязі. Тобто, якщо вам, наприклад, виписали чек на оплату опалення, але не вказали, яким чином ви можете сплатити послугу без комісії, а в банку або поштовому відділенні з вас взяли комісію, то ви маєте право вимагати з постачальника послуг компенсацію заподіяних вам збитків . А щоб у постачальника послуг і в майбутньому не виникало бажання перекласти свої витрати, пов’язані зі збором грошей з клієнтів за спожиті послуги, можна написати заяву на ім’я керівництва підприємства, яке постачає послуги, з проханням вказати, яким чином можна провести оплату без комісії, а також попросити помістити цю інформацію на своєму сайті або інформаційній дошці в офісі. І коли до постачальника послуг вишикується черга громадян з банківськими чеками про оплату комісії, щоб повернути свої гроші, витрачені не так на тепло, тоді директор цього підприємства задумається про організацію прийому платежів без комісії і про розміщення інформації про це у всіляких ЗМІ та на самому чеку для оплати за спожиту теплову енергію. Звичайно, напевно знайдуться клієнти, яких не сильно цікавить розмір комісії, і вони свідомо воліють зайти в банк і сплатити відразу всі чеки та банківські послуги на додачу. Але це, як кажуть, «господар пан». Адже існують люди, які воліють замовляти собі гарячу піцу з доставкою додому, тобто, свідомо набувають і піцу, і послугу з її доставці. Однак при цьому будь-яка людина може придбати той самий товар у супермаркеті без зайвих витрат на непотрібну йому послугу. Крім того, було б, напевно, дуже дивно, якщо б, наприклад, в хлібному магазині вам би видали хліб і замість того, щоб взяти з вас гроші, виписали чек, щоб ви оплатили свою покупку в найближчому відділенні комерційного банку з оплатою комісії .

Можливо, хтось вважатиме цю проблему малозначимой, не вартою уваги. Багатьом просто час дорожче, ніж витрати на оплату комісійних зборів, цим-то і користуються банкіри. Проте більшість людей, як правило, воліють не платити зайвих грошей, і це право людей має бути гарантовано. Споживач зобов’язаний не тільки своєчасно оплачувати споживані їм послуги, а й вправі оплачувати їх в сумі їх вартості, без нав’язування додаткових послуг. Треті особи (комерційні банки, платіжні системи та ін.) Не є стороною цих зобов’язань. У громадянина немає зобов’язань перед третіми особами, і він має право не виконувати неіснуючих зобов’язань. Крім того, самими зацікавленими особами в своєчасній оплаті спожитих послуг є їх постачальники, в першу чергу це комунальні підприємства. А якщо це так, тоді й забезпечувати функціонування центрів з прийому платежів без комісій повинні саме вони, причому бажано не одного, а багатьох. Так, наприклад, в Казані вже створений єдиний розрахунковий центр з широкою мережею філій, в яких можна швидко і без зайвих витрат оплатити будь-які послуги. Мабуть, прийшла пора і кримській владі задуматися над вирішенням даної проблеми. Але щоб це обов’язково сталося, потрібно, щоб самі громадяни почали вимагати від постачальників послуг (а також своїх муніципальних властей) забезпечення своїх законних прав. А зекономлені гроші краще витратити на гостинці дітям, а не на нав’язливого дядю з банку.

Микола Орлов

Публицистика

Комментарии:

Оставить комментарий.